• Koistinen
  • Minttu
  • Anonyymi123

Sujuva työskentely

Hyvässä työpäivässä on seisomista, liikkumista, istumista ja taukoja. Pyri vaihtamaan työasentoja työpäivän aikana. Jo vähäisillä muutoksilla voi välttää turhaa nivelten ja lihasten rasitusta.

Jatkuva seisomatyö on erityisen raskasta jaloille ja selälle. Seistessä painon tulee jakautua molemmille jaloille. Haitallisia tapoja ja tottumuksia, kuten seisomista paino jatkuvasti vain samalla jalalla, tulisi vähentää. Pyri pitämään paino molemmilla jaloilla.

Hyvät jalkineet ovat seisomatyössä välttämättömät. Hyvät työkengät vähentävät jalkojen ja selän rasitusta työpäivän aikana. Istu tauoilla ja mahdollisuuksien mukaan työn lomassa.

Hyvät työjalkineet

  • ovat riittävän tilavat
  • tukevat jalkaa
  • joustavat ja myötäilevät
  • eivät hierrä eivätkä hankaa
  • sisältävät pitävän pohja, joka ei ole märällä pinnalla liukas
  • sisältävät hyvän iskunvaimennuksen

Seisomatyötä tekevän on tärkeää myös istua aina, kun se on mahdollista.

  • Istumisen työn ohessa ei tarvitse olla pitkäkestoista, tärkeintä on antaa jaloille hetki elpymiseen.
  • Taukojen aikana jalat kannattaa nostaa ylös. Kun istuu alas esimerkiksi kahvitauon aikana, voi nostaa jalat tuolille.
  • Ryhtiä kannattaa välillä oikaista. Yksi keino on nostaa käsiä ylös ja kurottaa, jotta saa venytettyä selkäänsä.

Jos teet vuorotyötä, muista ottaa huomioon siihen liittyvät asiat. Jokainen työntekijä voi itse helpottaa sopeutumistaan vuorotyöhön. Vuorotyötä tekevän on erityisen tärkeää syödä säännöllisesti ja terveellisesti sekä liikkua riittävästi. Liikunta parantaa unen laatua ja toimii myös erinomaisena stressin hoitokeinona. Raskasta liikuntaa kannattaa kuitenkin välttää 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.