• Koistinen
  • Minttu
  • Anonyymi123

Todellinen vuosikorko univelalle

Univajeesta kärsivällä on kaksinkertainen riski joutua työtapaturmaan.

Katso Smart Movesin video, niin tiedät, että unella on merkitystä:

2–3 tunnin päivittäinen univaje tekee alttiiksi tapaturmille

  • tarkkaavaisuus ja kyky tajuta asioita laskevat sekä ärtyisyys lisääntyy
  • päättelykyky, toiminnan suunnittelu ja arvostelukyky heikkenevät, kynnys riskinottoon alenee
  • oppiminen ja asioiden muistaminen heikentyy

Kolmen tunnin päivittäinen univaje kasaantuu päivä päivältä, ja loppuviikosta suorituskyky on olematon ja riskit kasvavat.

Univaje vaikuttaa myös fyysiseen terveyteen

Monimutkaiset muutokset elimistön aineenvaihdunnassa voivat liittyä ylipainon kehittymiseen ja riskiin saada verenpainetauti, aikuisiän diabetes tai sepelvaltimotauti.

8 tuntia unta on useimmille sopiva määrä

Nukut sopivasti kun,

  • käyt illalla vuoteeseen levollisena ja nukahdat alle vartissa
  • jos heräät yöllä, nukahdat heti uudelleen
  • heräät virkeänä ja väsymys pysyy poissa päivällä

Tiesitkö? Illan vika, aamun eka? Jos tupakoit, univaikeuksien taustalla voi olla kehosi kamppailu nikotiinin vieroitusoireiden kanssa.