• Koistinen
  • Minttu
  • Anonyymi123

4. Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot

Täältä löydät tehtäviä, jotka liittyvät harrastuksiin, sosiaalisiin suhteisiin, vaikuttamiseen ja osallistumiseen. Pääset tekemään tehtäviä tutortoimintaan, opiskelijakuntatoimintaan ja kulttuuriharrastuksiin liittyen, miettimään osallistumisen mahdollisuuksia ja suunnittelemaan esimerkiksi tapahtumia.

Tavoitteena on, että ymmärrät, mikä merkitys harrastuksilla ja vapaa-ajalla on oman hyvinvointisi kannalta, ja osaat hyödyntää harrastuksia oman työssä jaksamisen edistämisessä. Ehkäpä löydät myös jonkun uuden harrastuksen?

Harrastukset, kulttuuri ja osallistuminen eri asioihin ovat vastapainoa työlle, auttavat palautumaan rasituksesta ja ennen kaikkea, niihin osallistuminen on kivaa!

Olenko täysi *****!?

Me tehtiin Janin kanssa tänään jotain hulvatonta. Jani keksi, että avataan Rikun lokero pukkarissa ja piilotellaan sen tavarat ja työvaatteet ympäri pukkaria ja käytäviä. Oli ihan hemmetin hauskaa odotella, että koska se tulee luokkaan, sillä oli kuulemma kestänyt vaikka kuinka kauan ennen kun se oli tajunnut etsiä niitä käytävästäkin! Revettiin täysin nauramaan, kun se tulee sitten viimein melkein tunnin myöhässä ja näyttää tosi pelästyneeltä. Ja kaiken lisäksi raksaope sanoi, että se saa merkinnän myöhästymisestä! Vähän sama kun viime viikolla, kun vähän autettiin sitä töissä, opettaja ei tykännyt, kun se oli mittaillut jotain juttuja ”vähän väärin”. Tuskin Riku kuitenkaan meille siitä suuttuu, itekin se nauro sille jälkeenpäin ja ainahan me sitä vähän leikillään kiusataan. Ei se oo niin iso juttu.

No onko se iso juttu? Ehkä Rikusta ei kuitenkaan ole ihan niin kivaa, vaikka sitä naurattaakin. Vai mitä mieltä olet?

Ajatusten herättämiseksi, katso vaikka alla oleva Nuorten Akatemian, MLL:n ja SAKKI:n tuottama video.

Täältä löydät lisää aiheeseen liittyviä videoita.

Fill out my online form.

Oma projekti!

Oppilaitoksen viihtyvyyteen voi paljon vaikuttaa erilaisilla toiminnoilla ja tapahtumilla. Tapahtumat voivat olla opiskelijakunnan tai tutoreiden järjestämiä tai vastavuoroisesti niitä voidaan toteuttaa minkä tahansa opiskelijaryhmän kanssa osana oppitunteja. Kannattaa myös selvittää omassa oppilaitoksessa, olisiko mahdollista sopia tapahtumien tai toiminnan toteuttamisesta oman kaveriporukan kesken. Kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa ja rakentaa viihtyisää ja hyvinvoivaa oppilaitosyhteisöä!

Toimintaa toteuttaa esimerkiksi projektin kautta. Projektissa oppii monia uusia taitoja, joita voi kytkeä osaksi omia opintojaan. Projektissa toiminto ideoidaan, suunnitellaan, budjetoidaan, toteutetaan ja arvioidaan. Projektin vaiheita ovat:

  • Ideointi
  • Tavoitteiden asettaminen
  • Projektisuunnitelman kirjoittaminen
  • Budjetin laatiminen
  • Työnjako ja muu organisointi
  • Toteuttaminen
  • Loppuarviointi

Fill out my online form.

Ryhmän rakentaminen

Oppilaitoksessa toimitaan monenlaisissa ryhmissä, kuten kaveriryhmissä tai erilaisissa opiskeluryhmissä. Ryhmässä toimimisen taitoja kannattaa harjoitella, sillä harva työskentelee työssä, jossa ei joudu toisten ihmisten kanssa tekemisiin. Työtä tehdään erilaisten ihmisten kanssa, jossa korostuu yhdessä tekeminen ja hyvät vuorovaikutustaidot.

Jotta oppilaitoksessa erilaisissa ryhmissä toimiminen olisi kaikille miellyttävää ja kivaa, ryhmän ilmapiiri, luottamus ja avoimuus ovat keskeisessä asemassa. Ne myös rakentavat omalta osaltaan ryhmän turvallisuutta. Katso turvallisen ryhmän rakentamiseen liittyvät digitarinat (Youtube-linkit) Nuorten Akatemian sivuilta.

Fill out my online form.

Viihtyisä oppilaitos

Oppilaitoksen viihtyvyyteen vaikuttavat monet asiat, mutta suurin vaikutus on niillä henkilöillä, jotka ovat rakentamassa oppilaitoksen viihtyisyyttä. On aivan sama, miten hienot välituntitilat oppilaitoksessa ovat, jos ihmiset eivät koe oloaan hyväksi ja turvalliseksi.

Oppilaitoksen viihtyisyyttä ei paranneta pelkästään oppilaitosta remontoimalla, vaan siihen pitää vaikuttaa pitkin kouluvuotta. Jokainen pystyy pienillä asioilla paljonkin vaikuttamaan ilmapiiriin. Oppilaitoksessasi on varmasti monia asioita, jotka tekevät siitä viihtyisän – ja samalla löytyy varmasti myös parannettavaa.

Fill out my online form.

Opiskelijakuntatoiminta

Jokaisessa oppilaitoksessa pitää lain mukaan olla opiskelijakunta, joka edustaa opiskelijoiden ääntä. Opiskelijakunta rakentaa oppilaitokseen yhteishenkeä, pitää huolta, että oppilaitoksen suunnittelussa otetaan huomioon opiskelijoiden mielipiteet sekä toimii opiskelijoiden äänenä ja vaikuttamisen kanavana oppilaitoksessa.

Opiskelijakuntatoiminnassa opiskelijakuntaan kuuluvat kaikki oppilaitoksesi opiskelija. Teitä edustaa opiskelijakunnan hallitus. Opiskelijakuntatoiminnassa oppii paljon demokratia- ja vaikuttamistaitoja sekä päätöksentekotaitoja, osallisuutta ja kaikkea siltä väliltä. Kaikissa oppilaitoksissa opiskelijat eivät välttämättä ole edes tietoisia, millaisiin asioihin ja miten opiskelijakunnan kautta oikein voi vaikuttaa.

Fill out my online form.

Vaikuta oppilaitoksessa!

Yleensä on helppo valittaa, jos oppilaitoksessa asiat eivät ole niin kuin itse haluaa. Oppilaitoksessa on kuitenkin monia tapoja, joilla voi vaikuttaa asioihin. Opiskelijakunta on yksi mahdollisuus vaikuttamiseen, voit esimerkiksi ottaa hallituksen jäseniin yhteyttä ja kertoa asioista, joita haluaisit muuttaa tai joihin haluaisit vaikuttaa. Pääasia on kuitenkin se, ettet ole hiljaa ja pure alahuultasi. Jos et edes yritä vaikuttaa, niin onko silloin oikeutta valittaa?

Tutustu Nuorten akatemian Nuorten oma kehittämisesitys -malliin. Sen avulla nuoret voivat omassa oppilaitoksessa tuottaa kehittämisehdotuksia tärkeiksi valitsemiinsa asioihin. Tällaisen työpajan järjestäminen voi olla yksi mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Fill out my online form.

Tutortoimintaa!

Tutortoiminnalla rakennetaan oppilaitoksen viihtyisyyttä ja yhteishenkeä. Tutorit toimivat oppaana ja tukena oppilaitoksessa sekä järjestävät toimintaa ja tapahtumia. Tutorit ovat tärkeä osa oppilaitoksen hyvinvoinnin rakentamisessa. Tutorit pitävät huolen siitä, että oppilaitoksessa on kivaa ja hyvä olla.

Tutortoimintaan voi mennä mukaan kuka tahansa, joka haluaa olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa, haluaa tukea ja auttaa muita sekä on valmis omalla toiminnallaan edistämään viihtyisyyttä ja hyvinvointia oppilaitoksessa. Voit lukea lisää tutortoiminnasta esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton oppaasta.

Fill out my online form.

Leima otsassa?

Yksi tärkeimmistä ihmisen oikeuksista on oikeus olla itsensä. Ihmiset ovat onneksi monimuotoisia olentoja, eikä tasan samanlaista ihmistä kävele koskaan vastaan. Me määrittelemme joskus helposti ihmisiä tietyillä sanoilla, jotka juuttuvat vain yhteen ihmisen piirteeseen (homo, nörtti, vammainen). Ihmisissä on kuitenkin monta muutakin puolta.

Omia ennakkoluulojaan kannattaa haastaa. Emme itsekään haluaisi, että meidät leimattaisiin vain yhden piirteen perusteella. Jokaisella on oikeus olla juuri sellainen kuin mitä on ja haluaa olla. Lue Väestöliiton Leima-lehti ja haasta omat ajatuksesi.

Fill out my online form.

Kulttuuripassi

Kulttuurista saa iloa omaan elämäänsä ja vaihtelua arkeen. Se auttaa tasapainottamaan kiireistä työelämää ja opiskeluelämää. On tärkeää osata antaa aikaa myös hauskanpidolle ja vapaa-ajalle. Kulttuuria on monenlaista, jotkut tykkäävät käydä elokuvissa, toiset bändien keikoilla ja kolmannet taidenäyttelyissä. Mikä voisi olla kivempaa, kun lähteä kavereiden kanssa viettämään iltaa kulttuurin pariin!

Tässä onkin tehtävä, jossa sinun pitää käydä vähintään viidessä eri kulttuuritapahtumassa. Keräät niistä liput talteen, ota kuvia tai dokumentoi jollain tavalla osallistumisesi opettajallesi. Arvioi myös millaista tapahtumaan osallistuminen oli, mistä pidit, mitä jäi mieleen vai petyitkö johonkin?

Fill out my online form.

Tuunaa tapahtuma!

Sellaisessa oppilaitoksessa on kiva käydä, jossa viihtyy. Viihtymiseen vaikuttaa moni asia, kuten se, että on kavereita, joiden kanssa voi viettää aikaansa ja että oppilaitoksessa on silloin tällöin myös muuta tekemistä kuin pelkkä opiskelu. Kivaa tekemistä voi olla esimerkiksi tapahtuman järjestäminen oppilaitokseen. Se tuo vähän vaihtelua opiskelupäiviin. Tapahtumia voivat suunnitella opiskelijakunnan hallituksen jäsenet, tutorit tai ihan kuka tahansa, joka tekee hyvän suunnitelman ja saa oppilaitokselta luvan sen toteuttamiseen.

Tapahtuman ei tarvitse aina olla massiivinen spektaakkeli, johon tarvitaan valtavasti rahaa. Se voi olla myös pieniä juttuja, välituntijumppa, kirpputori, ystäväpäivä- tai halloween -teemainen koulupäivä tai sitten vaikka tanssiaiset. Pääasia, että se on jotain kivaa, mistä jää hyvä mieli ja jonka jälkeen jaksaa taas puurtaa arjessa.

Fill out my online form.

Mielen arvokentät

Ihmisen asenteita ja arvoja voidaan jakaa neljään alueeseen: arvostan, hyväksyn,  siedän ja vaikea sietää. ”Arvostan” alue sisältää ihmisiin liittyvät asiat, ominaisuudet ja toimintatavat, joita pidämme tärkeinä ja joita kunnioitamme. Tälle alueella kuuluvat asiat ohjaavat eniten toimintaamme. ”Hyväksyn” alueella on puolestaan ihmisiin liittyviä asioita, ominaisuuksia ja toimintatapoja ilmiöitä, joita pidämme ”ihan ok” juttuina, mutta joita emme kuitenkaan pidä erityisessä arvossa. ”Sietämisen” alueella on asioita, jotka hyväksymme, mutta emme pidä hyvinä juttuina. ” Vaikea sietää” alueella on asioita, joiden hyväksyminen ja sietäminen on sinulle vaikeampaa.

Lue lisää, miten saat työpaikalla yhteisöstä voimaa.

Fill out my online form.

Suomalaisuus

Mitä suomalaisuus oikein tarkoittaa? Mitä arvoja ja asioita suomalaisuuteen kuuluu? Tarkoittaako se enää samoja asioita kuin ennen? Pohdi näitä asioita seuraavan tehtävän avulla.

Tutustu, miten yhteisöstä voi saada omaan työhönvoimaa.

Fill out my online form.

Alakulttuurit

Kulttuuria on tiettyyn yhteiskuntaan tai yhteisöön kuuluvien ihmisten elämäntapa (Vartia ym. 2007, 178). Kulttuuri pitää sisällään asioita, joita ihmiset ovat oppineet historian aikana tekemään, arvostamaan ja joihin he ovat oppineet uskomaan. Kulttuuritausta vaikuttaa ihmisten arvoihin, asenteisiin ja maailmankuvaan. Kulttuurit myös muokkautuvat ihmisten toimesta. Voi esimerkiksi pohtia, onko suomalainen kulttuuri erilainen nyt verrattuna 100 vuoden takaiseen. Omien arvojen ja asenteiden taustojen ymmärtäminen on ensi askel erilaisuuden ymmärtämiseen. Alakulttuureita puolestaan muodostuu ihmisryhmien ja yhteisöjen ympärille, jota yhdistävät yhteiset arvot, mielenkiinnonkohteet, harrastukset tai musiikki. Alakulttuureilla on usein omia symboleita, jotka näkyvät esimerkiksi pukeutumisessa ja vuorovaikutuksessa.

Tutustu, miten yhteisöstä voi saada omaan työhönvoimaa.

Fill out my online form.

Tutortoiminta: Minä tutorina

Tutortoiminta on hyvä keino osallistua oppilaitoksen kehittämiseen. Tutoroinnin kautta voi parantaa oppilaitoksen ilmapiiriä ja vaikuttaa siihen, että kaikilla on oppilaitoksessa kiva olla. Tapahtumien ja yhteisen toiminnan järjestäminen parantaa kummasti viihtymistä oppilaitoksessa.

Tutortoiminnasta on monenlaista hyötyä

  • saa uusia kavereita ja tutustuu uusiin ihmisiin
  • kokemuksia ja elämyksiä
  • oppilaitoksen tapahtumien suunnittelua ja järjestämistä
  • kivaa tekemistä opiskelun rinnalle
  • pääsee vaikuttamaan oppilaitoksen ja asuntolan harrastustoimintaan
  • nuorten ääni kuuluviin oppilaitoksessa
  • pääsee luomaan nuorten näköisiä juttuja oppilaitoksen toimintaan
  • hyvää kokemusta CV:hen lisättäväksi

Fill out my online form.

Tutortoiminta: Ryhmän ohjaaminen

Tutorin tehtäviin kuuluu paljon ryhmän ohjaamista. Uusien opiskelijoiden tutustuttamisessa toisiinsa tutorit toimivat opettajien apuna ja vetävät esimerkiksi ryhmäytymisleikkejä. Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan sitä, että autetaan esimerkiksi uusia opiskelijoita tutustumaan toisiinsa ja muodostamaan ryhmän, jossa kaikilla on mukava ja turvallinen opiskella. Myös erilaisissa muissa tapahtumissa ja toiminnoissa (kuten avoimissa ovissa, kotiväenilloissa, asuntolassa) tutorit kohtaavat uusia ihmisiä, joten ryhmän ohjaamisen taitoja kannattaa harjoitella.

Ohjeita ryhmän rakentamiseen

  • Ole ajoissa paikalla
  • Pukeudu tilanteen mukaan
  • Ole oma itsesi
  • Varmista, että kaikki tarvittavat välineet ovat saatavilla
  • Huomioi kaikki osallistujat
  • Muista aikataulu
  • Kannusta osallistumaan
  • Oma asenne

Fill out my online form.

Tulostettavat PDF-tehtäväkortit