• Koistinen
  • Minttu
  • Anonyymi123

Valikko

Syö hyvin

Nykyaikana on erilaisia ravitsemussuosituksia ja ihmedieettejä. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Tärkeintä on, että syöt monipuolisesti ja säännöllisesti.

Syömisessä kokonaisuus ratkaisee. Se mitä syöt, vaikuttaa jaksamiseesi. Eri ruoka-aineet täydentävät toisiaan. Syö säännöllisesti ja nauti. Arkipäivän valinnat auttavat jaksamaan.

1. Syö kulutuksen mukaan

Tasapaino on kohdallaan kun painosi pysyy kuosissa. Liian vähällä ruualla tehot ei riitä, mutta ylimääräisen energian pitkäaikaisvaikutukset voit testata teippaamalla 10 kg punnuksen vyötäröllesi.

  • Syö säännöllisesti ja kiinnitä huomiota annoksen kokoon. Säännöllinen ateriarytmi ehkäisee hillitöntä nälkää, vatsavaivoja ja ylensyömistä.
  • Annoskoon kasvaessa nautittu energiamäärä kasvaa. Isot annokset houkuttelevat syömään liikaa. Megahampurilaisessa on kolme kertaa enemmän energiaa normaalihampurilaiseen verrattuna.
  • Minimoi sokerin (erityisesti sokerijuomien) ja valkoisen viljan käyttö.

2. Jänisten ruokaa – ei kiitos

Eläimet ovat jänniä. Ei ole mitään orgaanista, mitä joku ei söisi. Jänikset syövät yksipuolisesti voikukkia, porkkanoita ja puunkuorta. Ja pupujen ruuansulatukseen kuuluu umpisuolesta erittyvän entsyymin siirtäminen mahalaukkuun omaa ulostetta syömällä.

Ihminen on kehittynyt syömään monipuolisesti. Kasvikset kuuluvat ihmisen ravintoon, mutta ei muu jänisten ruoka.

  • Syö monipuolisesti. Lautasmalli toimii joka aterialla, oli lautasta tai ei.
  • Ota salaattia. Aloita siitä.
  • Syö runsaasti kasviksia, hedelmiä ja kuitupitoisia viljatuotteita.
  • Eläinrasvojen sijasta käytä kasvirasvoja ja -öljyjä.
  • Suolaa alle viisi grammaa päivässä.

Voit vielä katsoa Smart Movesin videon ravinnosta: